Blog

Minder Ritalin, meer creativiteit

  • 17 maart 2014
Minder Ritalin, meer creativiteit

Het is altijd prettig als gezaghebbende mensen uit andere professies uitspraken doen die uitgangspunten van Creatief Denken onderstrepen. Zo stond hoogleraar Rodhan Cools afgelopen weekend in de Volkskrant. Zij hield een pleidooi om de nadruk op controle en zelfbeheersing in onze maatschappij wat af te zwakken. Deze drift leidt tot het steeds meer  voorschrijven van breindoping als Ritalin. Ritalin helpt mensen om doelmatiger te werken. De focus wordt groter. Maar, aldus Cools in de krant: "Creativiteit vraagt juist om afleiding, om dromen, om buiten de gebaande paden denken, creativiteit is niet...

Read more...

Doe eens wat vaker een stap opzij

  • 10 maart 2014
Doe eens wat vaker een stap opzij

Het bevreemd me dat filosoof Bas Haring is gevraagd door wetenschapsorganisatie NWO om een essay te schrijven over onconventionele vormen van wetenschap. In de Volkskrant van vandaag staat een interview met hem. Daarin geeft hij voorbeelden van wetenschappers die dit bijvoorbeeld hakend de chaostheorie beter gingen begrijpen. Binnen het vak van Creatief Denken is het allang bekend dat het bewust opzoeken van zijpaden de kans op nieuwe ideeën sterk vergroot. Daar is geen essay meer voor nodig. Dit patroondoorbrekend denken geldt zowel voor de analyse van de situatie als voor de ideevorming....

Read more...

De juiste balans in innoveren

  • 27 februari 2014
De juiste balans in innoveren

De werkelijkheid is altijd weerbarstiger dan de theorie. De wetenschappelijke inzichten rondom het innovatieklimaat zijn nuttig en richtinggevend. De koppeling naar de alledaagse praktijk vraagt om een andere kijk op dit materiaal. Twee voorbeelden hiervan. Er wordt terecht gesteld dat het management leiderschap dient te tonen in innovatie. Het moet experiment stimuleren, maar dit betekent onzekerheid toelaten. En als bestuurder heb je ook de verantwoordelijkheid om weloverwogen beslissingen te nemen. Aandeelhouders kijken bijvoorbeeld kritisch mee over de schouder. Een conflict tussen het aanmoedigen...

Read more...

4 conclusies innovatie klimaat

  • 20 februari 2014
4 conclusies innovatie klimaat

Het kwartet aan blogs dat ik de afgelopen weken aan het innovatieklimaat heb besteed toont aan dat het hier om complexe materie gaat. Het gunstig beïnvloeden en effectief faciliteren van mensen en teams om tot innovatie te komen kent veel dimensies. Er bestaan verschillende methodes om het innovatieklimaat te onderzoeken. Mathisen heeft een vergelijkend onderzoek gepubliceerd waarin een belangrijke eindconclusie is dat positief stimuleren essentieel is voor het stimuleren van innovatiekracht. Daarnaast wil ik graag de informatie nog een keer in een kwartet samenvatten. Leiderschap tonen Het...

Read more...

Het DNA van een innovatieteam

  • 11 februari 2014
Het DNA van een innovatieteam

Idealiter zou iedere werknemer oog moeten hebben voor het verbeteren van de organisatie en haar producten en diensten. Ook kleine innovaties zijn tenslotte zeer welkom. Voor grotere verbetervraagstukken is het verstandig een special team samen te stellen. De ideale condities waarbinnen zo'n innovatieteam goed functioneert zijn in vorige blogs samengevat. Deze keer wil ik graag kijken naar de samenstelling van zo'n team zelf. Een team waarin een groot beroep wordt gedaan op creativiteit. Het is dus handig om te weten hoe iemand zich tot dit onderwerp verhoudt. Er bestaan veel persoonlijkheidstesten....

Read more...

Het innovatieteam

  • 5 februari 2014
Het innovatieteam

De context waarbinnen creativiteit floreert en daardoor innovatie wordt gestimuleerd kent verschillende aspecten. In de vorige blog stond ik daar bij stil. In deze blog wil ik graag wat meer inzoomen op een innovatie-team. Door de gehele organisatie dient een open geest te bestaan ten aanzien van het verbeteren van processen en producten. Daarnaast is het verstandig om specifieke, meer ambitieuze vraagstukken, toe te wijzen aan een apart  daarvoor ingericht innovatieteam. Een projectteam, zoals ik de vorige keer omschreef,  waarin een groot beroep wordt gedaan op creativiteit en het besef dat er ook daadwerkelijk...

Read more...

Omstandigheden voor innovatie klimaat

  • 28 januari 2014
Omstandigheden voor innovatie klimaat

Creativiteit is de kickstart en motor van innoveren. Zonder creativiteit geen innovaties. Dit vraagt dus om creativiteit bij de werknemers. In mijn blog van vorige week werd de vier belangrijkste eigenschappen van een creatieve medewerker beschreven. Vandaag wil daar graag nog enkele randvoorwaarden aan toevoegen. Een creatieve grondhouding is essentieel en kan worden gestimuleerd. Maar hoe? T.Amabile, die ook de competenties heeft benoemd, stelde uiteraard dezelfde vraag. Zij kwam tot de volgende theoretische dimensies: Stimulering en aanmoediging van het ontwikkelen van ideeën, nemen...

Read more...

Individueel innovatief vermogen

  • 23 januari 2014
Individueel innovatief vermogen

Grote hoeveelheden ideeën belanden vaak toch gewoon in diepe lades. Daarnaast sneuvelen ook vele concepten nog voor ze goed en wel zijn geïmplementeerd. De kans dat een idee het levenslicht ziet is heel klein en afhankelijk van veel verschillende factoren. Ze worden samengevat onder de noemer 'creatief- of innovatief klimaat'. De afgelopen decennia is er best wel wat aandacht geweest voor dit onderwerp binnen de wetenschap. De brug naar de praktijk wordt echter moeilijk gemaakt. Samen met een zeer ervaren collega, Marcus Geers, heb ik een diagnosetool ontwikkeld die inzicht biedt in het innovatief...

Read more...

Creatviteit is het hoofd én het hart

  • 13 januari 2014
Creatviteit is het hoofd én het hart

Afgelopen week had ik mijn eerste werkbeoordeling op de kunstacademie Haarlem. De bedoeling van de presentatie was om verslag te doen van je onderzoek rondom het thema 'Ruimte, anti-ruimte en anders kijken'. Een heel breed thema dat door iedereen daardoor uiteraard compleet anders werd ingevuld. Bij de inrichting van de mini-exposities was dit goed te zien. Ook de manier van exposeren verschilde enorm. De een prikte het met een paar spijkers aan de muur, een ander had tamelijk opzichtige naamstickers gebruikt en zelf had ik alles keurig ingelijst. En dat was iets teveel van het goede vonden de twee...

Read more...

Momenten van spontane creativiteit

  • 16 december 2013
Momenten van spontane creativiteit

De prijsvraag rondom Sigmund in de Volkskrant onderstreept maar weer eens dat het bad een perfecte plek is voor creativiteit. Amerikaans onderzoek heeft aangetoond dat bijna tweederde van de mensen spontaan ingevingen krijgt wanneer ze in bad liggen, dit percentage geldt ook voor onder de douche staan en op het toilet verblijven. De helft van de respondenten gaf te kennen ook veel creativiteit te ervaren rondom het slapen (vlak ervoor of aan het eind van de nachtrust). Repeterende  handelingen als filerijden, hardlopen en de hond uitlaten zijn ook succesvolle situaties voor creativiteit. Wat verder...

Read more...