Creativiteit is de kickstart en motor van innoveren. Zonder creativiteit geen innovaties. Dit vraagt dus om creativiteit bij de werknemers. In mijn blog van vorige week werd de vier belangrijkste eigenschappen van een creatieve medewerker beschreven. Vandaag wil daar graag nog enkele randvoorwaarden aan toevoegen.
Een creatieve grondhouding is essentieel en kan worden gestimuleerd. Maar hoe? T.Amabile, die ook de competenties heeft benoemd, stelde uiteraard dezelfde vraag. Zij kwam tot de volgende theoretische dimensies:
Daarnaast dient een (speciale) projectteam aanwezig te zijn waarin een groot beroep wordt gedaan op creativiteit en het besef dat er ook daadwerkelijk creatieve output wordt gerealiseerd. Dit in combinatie met een efficiënt en effectief werkende organisatie waardoor nieuwe concepten snel productief kunnen worden gemaakt.
Dit zijn allemaal positieve elementen. Het onderzoek heeft ook twee heldere innovatie-remmers aangetoond.
Een organisatie waarin creativiteit wordt gewaardeerd en wordt ingezet om tot innovaties te komen, laait bij zogenaamde innovators het vuur op waardoor de vernieuwingsdrang als vanzelf gaat stromen. Wat wil je nog meer?
Recente reacties