Creativiteit

Creativiteit wordt vaak aan kunstenaarschap gekoppeld. Die creativiteit wordt hier niet bedoeld. Het gaat om de mentale houding om vraagstukken zodanig op te pakken dat oplossingen worden bedacht die nog niet eerder zijn ontwikkeld. Creatief denken heet daarom ook wel oplossingsgericht- of productief denken.

Om effectief naar nieuwe oplossingen te zoeken moeten vijf vaardigheden en attitudes goed ontwikkeld zijn. Creatief Denken kun je leren. Vervolgens is het vooral een kwestie van op conditie blijven.

Trainingen en advies
Introductie Creatief Denken
Leren brainstormen
Creatieve zones
De juiste startvraag
Cases

Introductie Creatief Denken
Halve dag training waarin de vijf vaardigheden en attitudes van Creatief Denken worden toegelicht en ingeoefend. Je bent hierna in staat om veel originelere oplossingen te bedenken.

Leren brainstormen
Hoe richt je nu eigenlijk een brainstorm goed in? Wat zijn de spelregels en wat is een goede vraag om over te brainstormen? Na deze training van een halve dag kun je aan de slag en wordt brainstormen een echt effectief middel voor vernieuwing.

Creatieve zones
Een interactieve zoektocht naar je persoonlijke drijfveren en remmingen en die van je team of organisatie. Dit inzicht werkt heel verhelderend om daarmee de vernieuwing goed te lijf te gaan.

De juiste startvraag
Een verdiepingstraining gericht op het verbeteren van de eerste fase van het creatief proces; de analyse van de situatie en het vaststellen van de juiste startvraag. Wanneer je hier voldoende tijd en aandacht aan besteedt betaalt dit zich gegarandeerd later uit in een effectiever vervolg van het creatief proces.

Cases
PWN
De mondige burger zorgt er voor dat de communicatie-inspanningen van een waterleidingbedrijf als PWN flink zijn veranderd. Van ‘zenden’ is het ‘interactie’ geworden. Daar moest de hele organisatie aan wennen. De marketing- en communicatieafdeling heeft hierin daarom ook een intern coachende rol. Na een uitgebreide brainstorm zijn de contouren van het jaarplan 2014 concreet geworden. Er staat weer heel wat moois op stapel.

Retail 2020
i.s.m. InnovatieWerkplaats
Tot 2015 sluit 30% van de winkeliers haar deuren. De Kamers van Koophandel willen haar leden graag voorbereiden op de toekomst. Daarvoor is het programma Retail 2020 opgezet. Onder de vlag van InnovatieWerkplaats worden winkeliers getraind in creatief denken en krijgen ze een brainstormmethodiek aangereikt waarmee ze zelf hun antwoorden op de voorliggende trends kunnen ontwikkelen.

Humanitas
Gemeente Rotterdam wil het aanbieden van huishoudelijke verzorging anders gaan organiseren. Stichting Humanitas voelde zich geroepen om deze aanbesteding daarom innovatief in te vullen. Na een dag brainstormen hingen de wanden vol vernieuwende ideeën. De gemeente was laaiend enthousiast en beloonde Humanitas met een stijging van 25% meer klanten.