Blog-pagina

Sociale media en de verkiezingen

  • 23 april 2012

Gisteravond kwam ik terug van CREA en nam kort de kranten door. Het kabinet was gevallen en ik nam de politieke analyses van de afgelopen dagen door. Uit niets was de naderende breuk op te maken. De beslotenheid van de besprekingen in het Catshuis zorgde voor onverwachte wendingen.

Transparantie is het toverwoord tegenwoordig. Transparantie biedt ook de kans op voorspelbaarheid. Door open te zijn over je afwegingen en zorgen maakt dat je in ieder geval nog enige regie op de toekomst kunt uitoefenen. Ik ben benieuwd hoe dit zich laat vertalen in de komende verkiezingen.

Natuurlijk spelen in de politieke arena ook nog andere krachten een rol, die transparantie soms in de weg staan. In dergelijke situaties bepaalt vertrouwen in de partij welke de transparantie schaadt, de mate van acceptatie van het gebrek aan openheid. Ik ben benieuwd of dit zich ook gaat vertalen in de komende verkiezingsuitslag.

De nieuwe media hebben de kracht daadwerkelijk aan de eindgebruikers gegeven. Social media eisen daarom van belangrijke spelers, of dit nu commerciële merken zijn of politieke partijen een geloofwaardig maatschappelijk optreden. Deze verkiezingen zullen nog meer dan ooit tevoren gevoerd worden via social media. Het wordt dus een boeiende tijd.