Blog-pagina

Retailers in beweging

  • 3 september 2012

Mooi als je na de zomer met elkaar ervaringen en indrukken uitwisselt over hoe de retailmarkt functioneert in de vakantielanden die bezocht zijn. Hoe gaan ze daar om met trens als digitaal winkelen, individualisering en duurzaamheid?

Wat opvalt is het verschil van het begrip service in Frankrijk (afwezig) en Italie (met stijl). In Engeland is organic geen aparte schap ergens in een hoek meer, maar gewone kost. In Vietnam lijkt iedereen een geboren retailer, en op ons eigen Terschelling slaan ondernemers de handen ineen. Je moet ’t tenslotte samen doen op een eiland.

We hopen dat alle deelnemers aan de KvK retailsessies ‘Het Nieuwe Winkelen’ ook vakantie hebben kunnen vieren. Een frisse blik op je eigen praktijk is goed om weer scherp te worden. En ze staan voor een grote opgave. De komende paar jaar verdwijnt 30% van de winkels.

Consumenten gaan steeds meer online aankopen doen en willen vooral snel en praktisch. Aan de andere kant is men op zoek naar de specialist, duurzaamheid en naar beleving. Kortom niet alleen bedreigingen, ook kansen.

Ik ben trots deze zoektocht te mogen faciliteren en zie uit naar veel nieuwe inzichten.