Blog-pagina

Pixars geheime krachten

  • 25 augustus 2014

“De meesten inzichten van hoe succesvolle organisaties werken zijn al 2.500 jaar oud” aldus Ed Catmull, baas van Pixar in de Volkskrant van vandaag. Die nederigheid spreekt mij aan. “En het probleem is niet dat mensen dit niet weten, maar dat ze toch de makkelijkste weg kiezen door problemen uit de weg te gaan. Dat gaat niet.” In de krant wordt zijn boek gepresenteerd over de ‘geheime krachten’ van hét actuele voorbeeld qua management van creativiteit.

World Premiere of Disney-Pixar's 'WALL-E'Een paar andere interessante tips en conclusies die ik uit het artikel kon halen:

– Kwaliteit staat boven alles. “Kostbaar en vervelend, maar mislukkingen en crises horen nu eenmaal bij het creatieve proces.”

– Blijf zo lang mogelijk sleutelen en schaven aan het product. “Al onze films zijn ugly babies die pas na een pijnlijk proces uitgroeien tot mooie volwassenen.”

– Het resultaat komt altijd door goed teamwerk. “Niemand weet alles, niemand heeft het hele overzicht.”

– Geef werknemers zoveel mogelijk zelfstandigheid. “Van een crisis moet je proberen zelf iets te leren.”

– Zorg voor een sociaal veilige werkomgeving. “Als mensen bevrijd zijn van hun angsten en onzekerheden, durven ze ideeën te spuien.”

Als misschien wel de belangrijkste vinding van Pixar wordt het fenomeen ‘Braintrust’ aangehaald. Dit is een denktank zonder beslissingsbevoegdheid, maar de adviezen worden wel zeer serieus genomen. Alle lopende projecten worden hier regelmatig besproken. Juist vanwege het ontbreken van die beslissingsbevoegdheid kan hier in alle openheid worden gesproken. Weer een praktisch voorbeeld van het creëren van die veilige werkomgeving.

Volgens mij is Creativity, Inc. van Ed Catmull een must have voor iedereen die zich bezig houdt met het managen van creativiteit. Ik ga vanmiddag in ieder geval het boek direct kopen.