Blog-pagina

On- en offline creatief denken

  • 27 september 2011

Vorige week heb ik me met een aantal vakidioten gebogen over de mogelijkheden van nieuwe media in het creatieve proces. We zijn het er allemaal over eens dat het de rol van de facilitator behoorlijk op z’n kop zet.

Met een aantal slimme vragen op de juiste platforms wordt een stroom aan ideeën op gang gebracht die onmogelijk haalbaar is tijdens een gemiddelde brainstorm van zeg 10 tot 16 mensen. De divergentie wordt een stuk eenvoudiger. Hoewel, hoe filter je de kwaliteit uit 1500 ideeën?

Ook in de convergentie kan de ‘wisedom of the crowd’ ingezet worden. Selecteer een gemêleerd aantal specialisten en confronteer deze met de concepten. Dit levert zeker een verrijking op.

Toch was onze conclusie dat het niet mogelijk is het complete creatieve proces digitaal te verzorgen. In de divergentiefase is de kwantiteit prima via nieuwe media te genereren. De kwaliteit van de ideeën is echter vergelijkbaar met die van een purge. Enkele goedgekozen interventies kan de kwaliteit van de digitaal ontwikkelde ideeën zeker nog verder verhogen.

De ‘magic of the third third’ lijkt echter alleen offline haalbaar. De sociale component, groepsdynamiek, non-verbale communicatie en flow ontbreken grotendeels in de virtuele wereld. Bij het selecteren en uitwerken van ideeën tot concepten is directe betrokkenheid bij het vraagstuk ook van groot belang. Ook hier geldt dus dat offline werken de voorkeur heeft.

Toch wil ik wel een kanttekening maken. Wij bekijken dit vraagstuk als professionele  facilitators met een lange track record van offline brainstorms. Dit maakt ons kwetsbaar. En de ontwikkelingen van de nieuwe media gaan snel.

Hoewel onze eerste ervaringen met digitaal brainstormen tot op heden niet onverdeeld positief zijn, kan de techniek ons wellicht binnenkort al weer beter van dienst zijn. Kortom, dit vraagstuk blijft ons boeien en zal zeker onze aandacht blijven trekken.