Blog-pagina

Leerkrachten terug in de box

  • 24 mei 2011

Vandaag waren de presentaties van Pabo-studenten die onderzoek hebben gedaan naar creatief denken op de basisschool. Het is het tweede jaar dat InHolland dit samen met COCD verzorgt en ik heb de studenten een training gegeven en mede begeleid in de onderzoeken.

De centrale vraag was of kinderen, geconfronteerd met de basisbeginselen van creatief denken, beter in staat zijn om ook buiten de les om problemen op te lossen. Het antwoord is ja. Weliswaar nog wat voorzichtig omdat de onderzoeksgroep niet zo groot was. Maar toch.

Creatief denken in de klas heeft echter nog meer voordelen, is gebleken. Het zelfvertrouwen van kinderen groeit “Kijk dit heb ik allemaal bedacht” en het leerklimaat in de klas wordt beter omdat kinderen ieders verschillen meer accepteren.

Voldoende argumenten dus om creatief denken een vaste plek te geven in het lesprogramma. Helaas is de praktijk weerbarstiger. Leerkrachten worden door alle toetsingen bijna wel gedwongen het bekende pad te blijven volgen. Dan hebben zij hun plicht gedaan.

Hier is dus nog een hele slag te maken. Gelukkig zijn er ook al lichtpuntjes te zien. Zo vind je op de blog van David van der Kooij een heerlijke hoeveelheid tips, trucs en lesmateriaal om in ieder geval zelf een begin te maken met meer ‘creatief denken’ in de klas.