Blog-pagina

Innoveren is activeren van ideeën

  • 2 september 2013

Tastbaar, deelbaar en dichtbij zo zullen wij de ontwikkelingen in onze nabije toekomst gaan ervaren, aldus Daan Roosegaarde gisteren in Zomergasten. Hoewel ik  dankzij de vele publicaties voorafgaand aan dit interview gisteravond niet veel nieuws heb gehoord, was het toch voldoende interessant. De aanvulling van bewegend beeld zorgde voor andere invalshoeken, met als hoogtepunt de Air bear. Metro-kunst uit New York van Joshua Allen Harris van grote poëtische klasse. Zo simpel zo mooi.

Als creative consultant was het natuurlijk smullen om een hele avond een oproep te horen om als Nederland vooral te innoveren. Creatief denken, of vrijdenken zoals Roosegaarde het noemde, is het enige antwoord voor ons land op de stoomwals die op ons afkomt die China heet. “We moeten een nieuw verhaal bedenken. Dat is spannend.” Met als belangrijkste stelling ‘niet blijven steken in een mening, maar ga het vooral doen!’.

Hoe doe je dat? Er klonken voldoende adviezen om vandaag direct tot actie te komen. Kijk goed om te heen, ben nieuwsgierig en ga op onderzoek uit. Zet je bestaande netwerk in en ga opzoek naar nieuwe verbindingen. Op die manier daag je jezelf uit en ontstaat er bijna als vanzelf nieuwe kansen. Grijp die mogelijkheden en ga ze realiseren. Bouw prototypes, probeer uit en leer van deze testfase.

Ik ben blij dat we in Nederland dergelijke inspirerende mensen hebben die hun nek durven uit te steken en vast geroeste instanties prikkelt, uitdaagt en opschudt. Aan de slag!