Blog-pagina

In een bochtje

  • 28 april 2008

Creatief Denken wordt ook wel eens vertaald als ‘denken in een bochtje’. De grondgedachte is dat wanneer je enige afstand neemt tot het probleem en daarbij een nieuwe invalshoek kiest, er andere oplossingen voor het oorspronkelijke idee ontstaan. Keer op keer bewijst Creatief Denken hiermee haar waarde.

Veel grote ontdekkingen zijn ook op deze wijze tot stand gekomen. Soms worden deze wel eens, bijna verontschuldigend, omschreven als per ongeluk ontdekt. Maar dit toeval is dus eigenlijk geen toeval, maar bittere noodzaak. Voor de ontdekking van klittenband moest de Zwitser Georges de Mestral eerst een ommetje met zijn hond maken. Alexander Fleming deed onderzoek naar stafylokokken en kreeg de bacteriedodende schimmel penicilline cadeau. En als de wind uit een andere hoek had geblazen, had Abel Tasman nooit voet aan wal gezet op Tasmanie en iets later Nieuw Zeeland.

Laat deze ervaringen uit het verleden daarom een constante inspiratiebron zijn om in de toekomst ook steeds weer in een bochtje te blijven denken (en doen). Het blijft het beste recept voor vernieuwing.