Blog-pagina

Het nieuwe winkelen

  • 27 juni 2012

Tot voor kort was de algemene opvatting dat je schoenen niet via internet kon kopen. Je moest ze kunnen passen voordat je ze kocht. Zalando heeft aan die illusie een eind gemaakt. En ieder mode-merk heeft inmiddels  z’n eigen webshop. Wat te doen met de fysieke winkel? Hoe hou je deze commercieel interessant? De detailhandel maakt roerige tijden door. Binnen drie jaar sluit 30% van het winkelbestand in Nederland haar deuren.

InnovatieWerkplaats organiseert met de Kamers van Koophandel de komende periode sessies waarin winkeliers antwoorden bedenken over de balans tussen de zogenaamde clicks en bricks. Trendontwikkelingen worden afgewisseld met inspirerende voorbeelden om vervolgens zelf aan de slag te gaan. Alphen, Gouda, Zwolle en Leeuwarden zijn al gestart.

Je merkt dat winkeliers weinig ervaring hebben met innovatief denken. Dat was ook niet echt noodzakelijk. De afgelopen jaren ging het economisch voor de wind en winkelen was tot een nationale hobby verworden. De klanten kwamen bijna vanzelf de winkel binnen lopen.

Er zijn interessante ideeën bedacht en men ziet in dat samenwerking essentieel is. Je kunt dit niet in je eentje oplossen. Winkelstraten, winkeliersverenigingen en zelfs hele gemeentes zullen gezamenlijk een visie op ‘winkelen’ moeten ontwikkelen om zodoende ook de leefbaarheid te behouden. Kortom, er is nog veel werk aan de winkel.