Blog-pagina

Friesland en e-commerce

  • 12 juni 2012

De werksessies over Het Nieuwe Winkelen hebben nu ook Friesland bereikt. Bij de Kamer van Koophandel in Leeuwarden kwam gisteren een zeer gemêleerd gezelschap winkeliers bijeen. Allemaal bezig met de vraag hoe een antwoord te geven op de vele ontwikkelingen binnen de detailhandel.

Hoe gaan we om met de toenemende leegstand in winkelstraten? Wat is de balans tussen online- en offline winkelen? Hoe zorg je er voor dat je winkel digitaal goed vindbaar is, juist op het moment dat de consument een vraag heeft? Allemaal prikkelende vragen op basis van het rapport retail 2020 die de creativiteit bij de ondernemers moest stimuleren.

Aan het eind van de avond lagen er ruim tweehonderd ideeën. Allemaal potentiële (deel)antwoorden op de bovengestelde vragen. Over twee weken gaan we deze concreet uitwerken. En dan wordt duidelijk wat de ondernemers willen doen in hun winkels met verhoogde aandacht voor EQ, de inzet van alle zintuigen tijdens het winkelen of flexibele winkeltijden.

E-commerce lijkt wel eens het enige juiste antwoord op de ontwikkelingen in de maatschappij. De Friese ideeënstroom laat echter zien dat de menselijke maat en de interactie, zaken zijn die je digitaal niet goed kunt oppakken. Er blijft dus altijd behoefte aan fysiek winkelen. Deze conclusie klonk ook door op de Global E-commerce Summit, vorige week in Barcelona. En dan blijkt Leeuwarden toch weer niet zo ver weg te liggen van Barcelona.