Blog-pagina

Fantasierijk denken

  • 1 februari 2012

Gisteren mocht ik weer een presentatie bijwonen van een InHolland Pabo-student. Mylene Stevense had zich volledig gestort op de vraag of energizers een zinvolle bijdrage kunnen leveren aan het creatieve denkvermogen van groep 7 leerlingen.

De kinderen noemde het gewoon ‘spelletjes’ maar ze bleken effectief in het vergroten van het oplossend vermogen. En een bijkomend effect was dat het groepsgevoel werd versterkt alsmede sociaal-emotionele vaardigheden.

Ze heeft een set van 30 korte energie-opwekkende oefeningen opgebouwd waarmee de vaardigheden van creatief denken worden versterkt. Mooi materiaal, ook voor andere leerkrachten. Een kind kwam ook met een nieuwe definitie van creatief denken: fantasierijk denken.

En als ik even mijn fantasie de vrije loop laat, dan zie ik een energieke docent voor een groep die steeds weer een andere wending weet te geven aan de lesstof. De kinderen worden enthousiast en gaan zelf verder op ontdekkingstocht.