Blog-pagina

De ware beleving van een winkel

  • 25 september 2012

Twaalf ondernemers in Amsterdam zijn gisteravond druk aan de slag gegaan om hun toekomst invulling te geven. De workshop Retail 2020; Het Nieuwe Winkelen bracht ze flink aan het denken. Winkeliers zien allerlei trends op zich afkomen die de traditionele manier van werken flink gaan beïnvloeden. De vraag is niet clicks of bricks maar hoe beide werelden logisch commercieel succesvol te integreren. En wat betekent de wens van de consument naar ‘beleving’ voor mij?

Dat die prettige confrontatie met het ware gevoel van de winkel niet hoogdravend en artistiek hoeft te zijn, werd mooi geïllustreerd door de handwerkwinkel Saen Crea. De Crea Cafe’s zijn ware ontmoetingsplekken geworden en honden mogen gewoon de winkel mee in. Ze krijgen zelfs een lekker botje. “Dus komt het zelfs voor dat iemand door z’n hond de zaak in wordt getrokken omdat ‘ie zin heeft in een botje. Tja en dan kopen ze natuurlijk ook gezellig wat.”

Een dergelijke workshop is hard werken. Vier concepten zijn uitgewerkt tot in concrete actieplannen en een zelfs is doorontwikkeld in een business model canvas. Met deze workshops helpt de Kamer van Koophandel retailers om hun toekomst zeker te stellen. De cijfers liegen er namelijk niet om. De komende jaren zal 30% van de winkels haar deuren gaan sluiten.