Blog-pagina

De (on)macht van massaparticipatie

  • 17 februari 2011

Charles Leadbeater spreekt op 10 maart tijdens de Haagse Communicatie Dag. Zijn stelling is dat de maatschappij opschuift van massaproductie en -consumptie naar massaparticipatie. Een interessante gedachte.

Gefrustreerde eenlingen, gepassioneerde amateurs en vooral ervaringsdeskundigen zijn verantwoordelijk voor de ware vernieuwingen in onze maatschappij. Voor de gevestigde orde is dit moeilijk te verteren. Zij hebben grote R&D-afdelingen ingericht om hun eigen innovatiedwang te stuwen. Vaak dus een dure en weinig effectieve strategie.

Als organisatie moet je in contact komen met die individuen die bezig zijn stoelpoten onder jouw marktpositie uit te zagen. Hoe doe je dat? Door een levendige community rondom jouw producten te creëren. Dit is nog niet zo eenvoudig, maar stel dat het het lukt dan komt het volgende probleem. En volgens mij is die opgave nog veel groter.

Hoe haal je uit die honderden, misschien wel duizenden opmerkingen, discussies, suggesties en concepten de meest kansrijke initiatieven naar boven? Het internet heeft van de wereld een dorp gemaakt. Het is dus relatief eenvoudig de interactie met fans van je producten te realiseren en een ideeënstroom op gang te brengen. Bij Creatief Denken noemen we dit divergeren. Maar hoe gaan we om met de convergentie in deze digitale wereld?

Over een maand buig ik me met een aantal dierbare collega’s over deze vraag. Ik kom dus binnenkort terug op deze vraag. In de tussentijd ben ik alvast benieuwd naar gedachten, ideeën en antwoorden op deze vraag.