Blog-pagina

De drang om vooruit te willen

  • 9 juni 2011

Gisteravond zat ik met Ilya Broekhuizen en Marcel Stolk tijdens het nagerecht te filosoferen over ons vak, creative consulting. Hoe kunnen we de effectiviteit van ons werk nog meer versterken? Er zijn al tal van tips en trics voorhanden. Ze lopen van draagvlak in de top, via slimme implementatiestrategieën voor vernieuwing naar ‘have fun’. Allemaal even nuttig en belangrijk.

En toch willen we nog meer. Zo spraken we over de ambigue houding in het bedrijfsleven met betrekking tot het woord ‘creativiteit en over bewust oog hebben voor gevoelens van ‘conservatisme’. En we willen meer extra aandacht schenken aan de informele stromen binnen een organisatie. De verschillende subculturen binnen een organisatie moeten vaker actief met elkaar in contact worden gebracht. We sloten af met de conclusie dat vooral in dit laatste punt nog veel te winnen is.

Thuisgekomen nam ik nog even het nieuws door. Eindhoven blijkt wereldwijd gekozen tot de meest succesvolle broedplaats van vernieuwing. Als argumentatie wordt gegeven de klemmende economische noodzaak ruim twintig jaar geleden die schreeuwde om een veranderende focus, de wil om voorop te blijven, het aantrekken van talent en vernieuwing nastreven op veel verschillende  terreinen.

Tot slot werd er ook gesproken over het feit dat de verschillende bedrijven laboratoria delen met elkaar. En dat werknemers elkaar veelvuldig treffen in restaurants en in sport. Die onderlinge ontmoetingen blijken ook een succesfactor te zijn. We waren dus nog niet zo gek bezig boven dat bordje aardbeien. En  Eindhoven voegde daar dus mooi nog een externe uitwisselingscomponent aan toe. Hier gaan we zeker mee verder.