Blog-pagina

Hoe is het met het creatief klimaat gesteld?

  • 12 maart 2013

Vroeger moest je voor de broodnodige creativiteit bij een reclamebureau zijn. Dat is inmiddels flink veranderd, alleen lijkt de reclamebranche dat zelf nog niet helemaal in de gaten te hebben. Vorige week stond hier nog een groot artikel over in de Adformatie. Men raakte als eerste achterop met de marketing, daarna volgde communicatiestrategie en nu zie je ook steeds meer grote bedrijven hun eigen creative director aanstellen.

Het lijkt me wel even wennen als je overstapt van een reclamebureau naar een verzekeraar op voedingsmiddelenconcern. De omgeving is direct een stuk minder trendy. Maar je speelt wel korter op de bal, want je collega’s beschikken over veel relevante kennis. Voor creativiteit dien je naast die expertise en je eigen creatieve vaardigheden ook over een intrinsieke motivatie te beschikken. De drang om vraagstukken op te willen pakken.

En daar zit ‘m de crux, want je raakt sneller gemotiveerd als je in een stimulerende omgeving werkt. Met het aantrekken van een creative director ben je er dus nog niet. De taal die hij/zij spreekt moet wel verstaan worden door collega’s. En die collega’s moeten die taal ook spreken. De managementpraktijk zal gericht moeten zijn op innovatie en er moeten voldoende resources beschikbaar zijn om het experiment aan te gaan.

Het creëren van een creatief klimaat is een uitgekiend spel van uitbalanceren van verschillende elementen. Daarvoor is de Klimaatscan ontwikkeld. Een interactieve tool om als management direct invloed te hebben over de innovatiekracht van je organisatie.