Blog-pagina

Creatief Denken in het onderwijs

  • 14 oktober 2011

Voor het derde jaar op rij doen studenten van de Pabo InHolland onderzoek naar hoe het gedachtengoed van Creatief Denken een logische plek kan krijgen binnen het primair onderwijs. Namens COCD begeleid ik dit.

Het eerste jaar heeft aangetoond dat Creatief Denken een goede bijdrage levert aan een veilig en sociaal klimaat in de klas. Vorig jaar is aangetoond dat door een actieve opzet het oplossend vermogen van kinderen ook in andere vakken vergroot wordt door Creatief Denken.

Dit jaar staat de leerkracht zelf centraal. De centrale vraag is: Wat zijn de noodzakelijke competenties om Creatief Denken tot een succes te maken in de klas? De studenten zijn dus vooral hun eigen onderzoeksobject. Ik ben benieuwd naar de uitkomsten.

Een flexibele geest, de les zal niet altijd zo verlopen als dat je van te voren hebt gedacht en een constante nieuwsgierigheid zijn zeker twee elementen die de leerkracht moet hebben. Wat zouden nog meer competenties kunnen zijn? Help ze verzamelen en geef ze me door. Ik zal de complete lijst hier publiceren.