Blog-pagina

Anders. F*K de concurrentie

  • 3 februari 2011

Ze is hoogleraar aan Harvard en schreef het boek ‘Anders. F*K de concurrentie’. Youngme Moon stelt dat de wedloop naar de gunst van de consument een doodlopende straat is. Iedere keer als iemand een succes boekt, kopieert de concurrent het onmiddellijk en is de winst weer verdwenen. Men moet zich van deze onheilzame route afkeren en weer op zoek gaan naar ieders eigenheid.

Voor mij is dit niks nieuws onder de zon. Als Creative Consultant predik ik niet anders. Ik ben wel blij dat dit geluid nu eens door een onderzoeker van Harvard in een boek wordt gezet. Dat is drie keer blauwdenken inéén. Dat vergroot de kans op impact van deze boodschap in de bestuurskamers enorm.

Met de methodiek van Business Darwinisme doen we dit al lang. Het is de continue zoektocht naar toegevoegde klantwaarde in een steeds veranderende omgeving. Het vraagt om slagvaardige vernieuwing, strategische flexibiliteit en een daadkrachtige organisatie. Er bestaan geen standaardprocessen meer. In een interview voegt ze hier aan toe: “Ik begrijp de weerstand tegen investeren in een strategie waarvan de uitkomst bij voorbaat niet vaststaat, maar soms is dat toch de beste optie.”