Blog-pagina

Activeer de activering

  • 24 januari 2012

Afgelopen donderdag en vrijdag mocht ik weer een bijdrage leveren aan de Deskundigheidsopleiding van COCD. Het onderwerp is de Activeringsfase.

Maar al te vaak wordt er vanuit gegaan dat een goed concept zichzelf wel verkoopt. Verblind door de schoonheid laat men het concept los op een organisatie die niet per definitie op vernieuwing zit te wachten. De deelnemers aan de opleiding konden voldoende voorbeelden van dergelijke pijnlijke situaties uit eigen ervaring benoemen.

De noodzaak om meer aandacht te besteden aan de activeringsfase tijdens een creatief proces was dus snel aangetoond. Twee dagen hebben we gewerkt aan methoden en technieken om het concept te verbeteren zodat de organisatie er ontvankelijker voor wordt. Twee dagen hebben we gewerkt aan een verbeterde communicatie over creatieve producten.

Toch blijkt de praktijk weerbarstiger. Voor een dergelijk traject is een andere energie noodzakelijk. En daar kan niet iedereen even gemakkelijk mee overweg. Creatief Denken heeft toch vooral het imago van flow en leuk. En dan kan het uitdenken van het juiste businessmodel of hoe een dwarsligger omgebogen kan worden tot ambassadeur, als taaie kost worden gezien.

De kick van een geslaagde implementatie is enorm. Dat is het doel waarvoor je al het speur- en puzzelwerk doet. Ook hier komt veel creativiteit bij kijken. Het kent alleen een ander tempo. Voor mij is het de schoonheid van de verschillende snelheden. Ik ga vol mee in de divergentie en wil me ook vastbijten in de activering.