Blog-pagina

Menselijke maat in social media

  • 4 april 2011

Afgelopen vrijdag plaatste een Vlaamse vrouw een noodkreet op haar Facebook die voor een 1 april-grap werd aangezien (wat een vrienden…). Het gevolg was dat ze vervolgens ruim vijf uur moest wachten voordat ze met een gebroken heup en been naar het ziekenhuis werd gebracht.

Het is weer een duidelijk bewijs dat al die nieuwe sociale media het ware persoonlijke contact ontbeert. De communicatie is vaak oppervlakkig en kortstondig. En dat is ook een van de struikelblokken bij de inzet van nieuwe media bij brainstorms. Natuurlijk, crowd sourching levert veel op. Kijk ook maar eens naar een mooi artikel in de NY Times.

Mensen doen sneller mee aan een virtuele brainstorm wanneer ze emotioneel geraakt worden door de vraag. En hoe zorg je er vervolgens voor dat deelnemers ideeën bedenken die verder gaan dan het bekende. Met Creatief Denken hebben wij veel technieken die ons ‘the magic of the third third’ opleveren, baanbrekende ideeën.

Twee weken geleden heb ik samen met een aantal collega’s ons hoofd hierover gebogen. De human touch en die magie ontbreken nog in de virtuele brainstorms. We zijn er nog niet uit en hebben besloten om ieder te focussen op een ander deel van het creatieve proces. Eind mei komen we dan weer bij elkaar om onze ontdekkingen te delen. Heb je zelf suggesties hiervoor, dan hoor ik die graag.