Blog-pagina

Leven de intuïtie

  • 15 september 2008

Onder deze kop bracht het NRC Handelsblad vorige week een artikel over sound design. De belangrijkste conclusie was dat het geluid wat een product maakt steeds belangrijker wordt bij de beslissing tot aankoop of in gebruik. En daarom is er ook meer aandacht voor geluid bij het ontwikkelen van nieuwe producten.

Als je vroeger een deur van een Duitse auto dicht deed klonk dat zwaarder, dan een Frans autoportier. Sommigen mensen vonden daarom Duitse auto’s meer betrouwbaar. En het soundlogo dat je hoort bij het opstarten van Windows is waarschijnlijk een van de meest bekende geluiden.

In een brainstorm maak ik vaak gebruik van de vijf zintuigen om het nieuwe product beter voor te stellen en verder uit te denken. Naast de vorm en het materiaal, de smaak en eventueel de geur is daar ook het geluid. En voor die laatste zintuiglijke ervaring heeft een industrieel ontwerper van de TU Delft nu zeven basisgeluiden bedacht: piepen, het geluid van vloeistof (druppelen, stromen), zoemen van een motor, ander mechanisch geluid als transmissie of tandwielen, contactgeluid (stoten, bonken), geklik en het geluid van een ventilator.

Tijdens een volgende brainstormsessie kun je dus een extra verdiepingsslag maken bij de zintuiglijke ervaring van geluid. Heeft het nieuwe product nog geen specifieke klank dan kan het zich extra goed manifesteren door die te ontwikkelen. Krijgt het een zoemend geluid bij het aanzetten of een bijzonder piepje als het klaar is? Het geluid van een Harley Davidson-motor is tenslotte ook zo kenmerkend dat het direct specifieke emoties oproept.