Blog-pagina

Leuk werkt

  • 12 juli 2011

Nee, deze blog gaat niet over het gelijknamige reclame-bureau. Het gaat wel over de basisgedachte die waarschijnlijk ook achter deze bedrijfsnaam zit, namelijk dat de mens gemaakt is om te spelen. Cultuurfilosoof Johan Huizinga stelde dit al in 1938. En nog steeds geldt dat wanneer iemand in de speelmodus wordt gebracht hij heel snel nieuwe dingen eigen maakt en dit ook nog aangenaam vindt. Kortom, spel is een zeer effectieve methode voor persoonlijke ontwikkeling.

Iedereen heeft wel eens zo’n heidag meegemaakt waarin doelbewust afstand werd gecreëerd ten aanzien van de dagelijkse gang van zaken. Opdrachten als samen schilderen, een cursus jongleren of djembe zorgden er vervolgens voor dat andere intelligenties werden aangesproken dan diegenen waarop normaal een beroep wordt gedaan.

En het resultaat is vaak verrassend. Nieuwe kwaliteiten van bekende collega’s worden ontdekt, inzichten voor organisatie-verbeteringen komen boven drijven en marktkansen dienen zich als vanzelf aan. En dit allemaal omdat iedereen leuk bezig is. Ik noem het graag ‘serieus spelen’.

Ik kwam een bijpassende quote van Tom Peters tegen. “The number one premise of business is that it need to be boring or dull. It ought to be fun! If it’s not fun, you’re wasting your life.”

De zomermaanden geven vaak wat meer ruimte om ‘serieus te spelen’. Grijp die kans met beide handen aan en breng het spel naar de werkplek. Het is zonde dat het alleen lijkt voorbehouden aan sessies ‘met de benen op tafel’. Gun jezelf meer inspiratie.