Blog-pagina

Design thinking in drie dimensies

  • 22 mei 2015

Design Thinking wordt te vaak teruggebracht tot het analyseren van klantbehoeften om vervolgens die insights te vertalen naar nieuwe producten en diensten. Deze antropologische werkwijze is zeker essentieel, maar slechts één aspect. Mijn gewaardeerde collega Rene Hartman, legde van het van de week nog eens goed uit.

Design Thinking gaat over de klantbehoeften, een kritische analyse van de context van het vraagstuk en prototyping. Voor het tweede aspect is Creatief Denken het ideale hulpmiddel. De vaardigheden van Creatief Denken stellen je in staat om ‘de vraag achter de vraag’ zichtbaar te krijgen en je bewust te worden van de denkpatronen omtrent het vraagstuk.

Jacob-JensenEn in de necrologie over Jacob Jensen in de NRC kwam het laatste aspect van Design Thinking, prototyping mooi naar voren. Het succes wijdde hij zelf aan de mogelijkheid om een ontwerp eindeloos te verbeteren. Dikwijls vond hij de definitieve vorm pas na het maken van dertig tot veertig modellen. Als hij klaar dacht te zijn, zette hij dat model thuis op tafel, uitgelicht door een lampje. De volgende morgen kwam dan de laatste test: “In zes of zeven seconden besliste ik dan of het goed was of niet.”

Hieruit spreekt duidelijk het belang van het maken van testmodellen, maar ook van incubatietijd en intuïtie. Juist die combinatie maakt innoveren voor mij zo’n interessant proces.