Blog-pagina

De spanwijdte van de wilde gans

  • 2 april 2013

Ik ben een groot voorstander van de inzet van wilde ganzen tijdens een brainstorm. Zo ook bij de ideeënsessie voor de introductiecampagne van een nieuw merk auto. Naast sales-mensen die veel van de auto weten, collega’s met liefde voor het autovak waren er ook mensen van buiten de autobranche. Dit zijn de zogenaamde wilde ganzen. Zij kijken met een frisse blik naar het vraagstuk, reiken nieuwe ervaringen en inzichten aan en kunnen de broodnodige spiegel voorhouden van ingesleten patronen bij de opdrachtgever.

Natuurlijk dienen wilde ganzen niet verlegen te zijn. Ze moeten “domme” vragen durven stellen om daarmee de specialist uit zijn ivoren toren te lokken. Wilde ganzen leggen verbanden die nog niet eerder werden gelegd. Ook deze keer waren het weer zeer waardevolle bijdragen. Ik heb genoten van de dynamiek en de verrassende ideeën. Het versterkt de creatieve attitude van alle betrokkenen. In de divergentie zijn wilde ganzen onontbeerlijk.

Maar toen we moesten gaan selecteren zie je ook de beperkingen boven komen van de wilde gans. Zij kiezen zonder ballast, maar ook zonder kennis en ervaring. Wat zij als vernieuwend of uitvoerbaar zien is van een andere orde. Er is meer vrijblijvendheid. De wetenschap dat de aap ook op jouw schouder zit levert een andere kijk op de werkelijkheid. Ik wil de wilde gans niet uitsluiten in de selectiefase, maar zijn belang is even wat minder groot. In de uitwerking daarentegen komt hij weer volop in zijn kracht te staan. De kans op onderscheidende concepten is weer groter door de deelname van deze “vreemde eenden”.