Blog-pagina

Spanning tussen vernieuwing en acceptatie

  • 26 november 2013

Hoe vernieuwend mag een innovatie zijn zodat deze nog wel wordt geaccepteerd? Er bestaat altijd een gezonde spanning tussen de acceptatiegraad en vernieuwingsdrang. Als de afstand te groot is tussen die twee heb je een probleem. Over dit fenomeen schrijft Rene Hartman in zijn bijdrage aan het nieuwe boek ‘Creatieve Stromingen’; de nieuwste inzichten in creativiteit en innovatie.

BeeldReneHij heeft het over ‘Most advanced en Acceptable’ een uitspraak van Raymond Loewy bij de introductie van de Studebaker Avanti. Een model dat flopte omdat deze te vooruitstrevend was. De geschiedenis van de autoindustrie kent vele flaters en krakers. Het begon al met de T-Ford waarvan wordt gezegd dat zijn succes te danken is aan het feit dat de auto nog veel leek op z’n voorganger, de paardenkoets.

René gaat in op de vraag hoe je innovatie kunt stretchen. Hoe je innovatie net die voorsprong kunt geven die nodig is om op te vallen of om de concurrentie voor te blijven. Welke methoden zijn er uit de wereld van het creatief denken en uit het domein van innovatiemanagement die je voor je eigen project kunt toepassen? Wat dat betreft lijkt het veel op de zogenaamde creadox: ‘het verlangen naar en de angst voor het nieuwe’.