Blog-pagina

A sleeping beaty

  • 5 september 2011

Gek genoeg is co-creatie een buzzwoord, maar blijft de belangstelling voor een gedegen opleiding over dit fenomeen gering. Tot deze conclusie moestOceantree komen op basis van een serieuze e-campagne voor haar opleiding.

Fris van vakantie kwam het docentencorps eind vorige week bijeen om zich te buigen over hernieuwde wervingsacties. Ik ben er ook bij betrokken en faciliteerde de brainstorm.

De leergang gaat begin 2012 van start. Deelnemers leren over het proces van co creatie én gaan ook onderling er mee aan de slag. Het resultaat is een zeer interactieve opleiding, vol met de laatste inzichten over deze effectieve vorm van innovatie. Na afloop ben je in staat een dergelijk traject effectief te managen.

Ik geloof er echt in dat co creatie voor veel organisaties een nuttige vorm van innoveren is. De wereld is te complex en veranderd zo snel dat je het echt niet meer alleen kan blijven volgen. Weet waar je goed in bent, zoek partners voor je zwakkere punten en blinde vlekken en  kom samen tot nieuwe oplossingen.

Dit is allemaal mooi gezegd, maar het is blijkbaar onvoldoende overtuigend om nu al de leergang vol te krijgen. Daarom wil ik het anders gaan proberen. Ik ben op zoek naar urgente vraagstukken die bedrijfs- of zelfs branche-overstijgend zijn. Een voorbeeld is de toenemende langdurige leegstand van bedrijfsruimte of grootschalige duurzame landbouw.

Dit kunnen dan cases worden voor tijdens de opleiding. Potentieel betrokken organisaties worden vervolgens door Oceantree uitgenodigd om deel te nemen. Op deze wijze wordt bewijsmateriaal voor co creatie ontwikkeld en krijgt de leergang de kans zichzelf te bewijzen.

Wie weet meer interessante vraagstukken?